Evento Awards > Finalistit

Finalisti

Lux Helsinki - Helsingin Markkinointi

Vuosittainen valofestivaali toi Helsingin keskustaan 16 valoteosta jo kahdeksatta kertaa tammikuussa 2016. Festivaalia vietettiin osin lähes 25 miinusasteen säässä. Tapahtuma keräsi Helsingin keskustaan yli puoli miljoonaa kävijää viiden päivän aikana. Yleisön palautteessa korostui tapahtuman ainutlaatuinen tunnelma, jossa yhdistyvät yhteisöllisyys, pakkassään kirpeys ja upeat valoteokset. Tärkeimpänä tavoitteena vuoden 2016 festivaalilla oli kehittää yleisön kävijäkokemusta muun muassa selkeyttämällä reittiä ja parantamalla opastusta.

Festivaalilla nähtiin eurooppalaisten valofestivaalien hittiteoksia sekä kotimaisten taiteilijoiden tilausteoksia. Taiteilijat Suomesta, Belgiasta, Kanadasta ja Ranskasta toteuttivat tapahtumaan yhteensä 16 valoteosta. Oheisohjelmaan kuului muun muassa ohjattuja kävelykierroksia, työpajoja ja elokuvanäytöksiä. 

Kävijäkyselyllä selvitettiin Lux Helsingin ja sen oheistapahtumien onnistumista tapahtumakävijän näkökulmasta. Kävijäkyselyn vastaajista 99 prosentilla oli erittäin tai melko hyvä kokonaismielikuva Luxista. Valofestivaalia suosittelisi tuttavalle aivan varmasti tai todennäköisesti 96 prosenttia vastaajista.

”Kokonaisarvosanan ja suosittelun osalta tulokset ovat parhaat, mitä olemme nähneet 10 vuoden aikana toteuttamissamme sadoissa tapahtumatutkimuksissa. Ainoastaan kolme tapahtumaa on päässyt joko kokonaisarvosanan tai suosittelun osalta lähes samaan, mutta yhdelläkään muulla ei sekä kokonaisuus että suosittelu ole olleet näin kovia. Tästä on oikeasti vaikea parantaa”, toteaa Sponsor Insightin tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen.

Helsingin kaupungin kannalta merkittävää on se, että 93 prosenttia vastanneista pitää Lux Helsinkiä ehdottomasti Helsinkiin sopivana tapahtumana. Yhtä moni vastaajista kokee myös erittäin tärkeäksi, että Helsingin kaupunki järjestää tapahtumia.

 

Kommentoi, kannusta, vaikuta! 

Kommentointi on päättynyt.