Evento Awards > Ajankohtaista

Ajankohtaista

13.10.2015

Läpinäkyvyyden ja avoimuuden liputtaja

Supersonin yhdeksi nerokkuudeksi voi laskea taidokkaasti johdetun, talon ulkopuolisista koostuvan ammattilaisverkoston. Ystävätoimistojen verkosto ulottuu kansainvälisille markkinoille, kuten Ruotsiin ja Iso-Britanniaan.

– Luovassa suunnittelussa on oltava vapauksia, mutta projekteja on johdettava tiukalla otteella. Jokaisen on tiedettävä budjetit ja aikataulut, myös asiakkaan, arvioi läpinäkyvään, avoimeen ja luottamukseen perustuvaan toimintaan uskova Supersonin toimitusjohtaja Pirjo Airaksinen.

Hän myöntää, ettei kolmevuotinen taival ole ollut poikkeuksellisen toimintatavan takia helppo. Uudenlaisen tekemisen uskottelu asiakkaalle ja omille tekijöille on vaatinut rohkeutta ja sitkeyttä. Nyt yhden luukun kaupan maine on jo kantautunut eteenpäin. Eri alan kärkiammattilaiset hinkuvat toistensa kanssa samoihin projekteihin.

– Uskon vahvasti sitoutumiseen, joka perustuu maineeseen. Huipputekijöiden kanssa halutaan tehdä töitä yhdessä.

Jokaiselle etsitään oma merkityksellinen roolinsa työyhteisössä tai projektissa. Esimieshierarkiaa ei käytännössä ole. Sopiva määrä konkareita ja vastapainona janoisten tulokkaiden joukko täydentävät toisiaan.

– Projektit ovat jatkuvaa oppimista. Valmiita emme ole koskaan, mutta sehän on juuri kutkuttavaa.

Mitään projektia, edes voitokasta, ei voi monistaa uudelle asiakkaalle. Silloin katoaa ainutlaatuisuus ja ajankohtaisuus. Vain näillä periaatteilla luotu markkinointiviestintä ottaa paikkansa kilpailluilla markkinoilla.

 

Onnellisuus, hömppääkö?

Pirjo Airaksista hymyilyttää, minkälaisen murroksen käsitys onnellisuudesta työpaikalla on kokenut.

– Kun Harvard Business School julkaisi tutkimuksen onnellisuudesta, siitä tuli uskottavaa täälläkin, hymähtää innostumisen ja onnellisuuden puolesta jo pitkään liputtanut ammattilainen.

Supersonilla on jo pitkään noudatettu stop valitukselle -sääntöä. Kun jonkun suusta lipsahtaa valitusvirsi, kollega pysäyttää sen. Negatiivisen marmatuksen kuluttama energia kanavoidaan asioihin, joille voi tehdä jotain.

– Se on tuottanut tulosta, Airaksinen iloitsee.

Hän on seurannut muun muassa verkkokauppayritys Zappoksen tarinaa läheltä. Delivering happiness at work -ajatus toimii konkreettisella tasolla, eikä peitä olennaista ajatustaan fraasien ja epäselvien ilmaisujen taakse.

– Kun ideansa esittää selkokielellä, vastaanottaja ymmärtää sen ja sisäistää myös ajatuksen helpommin.

Löysien karsimista ja toimintatapojen muutosta tarvitaan nyt. Se on työlästä, mutta palkitsevaa.

– Jos organisaatioissa kyettäisiin katsomaan, mitä kukin todellisuudessa puuhaa ja mihin resursseja tuhlataan, ydinliiketoimintaan vapautuisi paljon energiaa ja tekemisen meininkiä, toimitusjohtaja uskoo.

Teksti: Heli Koivuniemi