Evento Awards > Ajankohtaista

Ajankohtaista

19.11.2017

Tuloslähtöisyys kannustaa parempiin suorituksiin

Helsingin venenäyttelyn yhteydessä järjestettävää voitokasta Uusi Aalto -tapahtumaa on tituleerattu Pohjois-Euroopan johtavaksi vesillä harrastamisen erikoistapahtumaksi.

Lähin vastaavalla sisältökattauksella toteutettu erikoistapahtuma löytyy Saksasta. Norjalaiset virittivät avoimesti samanlaista tapahtumaa, mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen, Pulp Agencyn Sami Pitkänentoteaa.

Uusi Aalto -tapahtuman pääsuunnittelija ja tuottaja on tyytyväinen suomalaisen tapahtuma-alan kilpailun tasoon. Erityisesti hän kiittelee tuomaristoa, joka katsoo töitä saavutettujen tulosten näkökulmasta: mikä oli lähtötilanne, mitä tavoiteltiin ja miten tulos saavutettiin.

– Tämäntyyppinen ajattelu nostaa tekemisen tasoa ja kannustaa toimistoja entistä parempiin suorituksiin, Pitkänen uskoo.

Kilpailu itsessään lisää hänestä alan tunnettuutta ja arvostusta myös asiakkaiden keskuudessa.

Pulp Agencyllä on Pitkäsen mukaan vireillä nytkin kilpailukelpoisia hankkeita.

– Haasteet kasvavat koko ajan. Uusille ideoille on ehtymätön tarve. Ei riitä, että tapahtuma näyttää hyvältä. Perusoletus on, että puitteet ovat kunnossa ja tuotanto rullaa. Peli pelataan muissa jutuissa. Ratkaisevaa on, että saadaan tuloksia aikaiseksi. 

Suomalaisesta tapahtumaskenestä löytyy Pitkäsen mukaan ylpeilyn aihetta. Juhlapuheissamme olemme Pitkäsen mielestä usein hieman vieraskoreita vaikkapa nyt esimerkiksi rakasta länsinaapuriamme kohtaan.

– Joukossa on siellä toki huippuunsa viritettyjä tapahtumia, mutta löytyy Ruotsista paljon bulkkiakin, hän sanoo ja toteaa, että suomalaiset voivat aidosti olla ylpeitä kädenjäljestään.

Kilpailutuksille uudet pelisäännöt

Pitkänen nostaa esiin alaa edelleenkin yleisesti jäytävän epäkohdan: pakkoliikkeenomaiset kilpailutukset. Nämä eivät asiakkaankaan näkövinkkelistä ole aina luontevia, saati tehokkaita. Etenkin mittaluokaltaan pienempien toimenpiteiden kilpailutuksissa asetelma korostuu. 

– Fiksumpaa olisi kilpailuttaa tapahtumatoimistot pidemmäksi periodiksi kerrallaan. Kun toimintatavat tulevat tutuiksi, yhteistyö on hedelmällisempää. Onneksi tällainen tapa toimia kasvaa koko ajan.

Tapahtumatoimistot osallistuvat kilpailutuksiin yksityiskohtia myöten hiotuilla suunnitelmilla, joista vain valitun toimiston työ toteutuu. Hopeamitalistille kerrotaan usein varsin ympäripyöreästi, mikä oli ratkaisevaa. Asiakkaallahan ei ole tällaista selittelyvelvoitetta palveluntarjoajien suuntaan, mutta tapahtumatoimistoille kunnon palaute olisi arvokasta, ja se nostaisi tätäkin kautta yleistä tekemisen tasoa. 

– Asiakkailta löytyvä toteutumattomien tapahtumien ideamassa olisikin mielenkiintoista nähdä. Sama pätee tietysti monien muidenkin alojen kilpailutusprojekteihin.

Evento Awards 2017 -finalistit

  • Lux Helsinki / Helsingin Markkinointi
  • Elämä lapselle / Lastenklinikoiden Kummit
  • Uusi Aalto Waterexpo / Pulp Agency