Evento Awards > Info > Tuomaristo

Tuomaristo

Helena Wallo

Toimitusjohtaja
Faustus

Kirjoittanut kirjat Tapahtuma on tilaisuus ja Isännyyden ihanuus. Haaveili jo vuosikymmen sitten Evento Awardsin kaltaisesta tilaisuudesta Suomessa. On tapahtumamarkkinoinnin ammattilainen, joka luennoi, pitää koulutuksia, konsultoi ja bloggaa tapahtumien merkityksestä, niiden järjestämisestä ja vaikuttavuuden mittaamisesta.

Kerro minkälaista roolia tapahtumat ovat näytelleet urallasi (oletko esim. ollut itse järjestämässä, tilaajana, puhujana, kouluttajana)?

  • Tapahtumat ovat olleet osa elämääni aina, ns. 'äidinmaidossa' syntynyt intohimo. Olemme 'juhlivaa sukua' ja perheessämme vietimme jopa nimipäiviä. Toimiessani erilaisissa markkinointitehtävässä parinkymmenen vuoden ajan käytin tapahtumia osana muuta markkinointiviestintää. Ensimmäiset yritystapahtumat, joista todellinen työintohimoni tapahtumiin lähti ovat -90 luvun alusta. Olen nähnyt tapahtumien voiman. Omista kokemuksistani olen kirjoittanut Tapahtuma on tilaisuus -kirjan, josta uusin painos v. 2016. Nykyisin koulutan tapahtumamarkkinointia, tapahtumien suunnittelua ja järjestän keskimäärin yhden tapahtuman vuodessa. Olen tehnyt yhteistyötä tapahtumatoimistojen kanssa sekä toteuttanut itsenäisesti tapahtumia näiden vuosien aikana.

Mihin asioihin kiinnität huomiota tapahtumissa?

  • Tapahtuman tuloksellisuuteen, silloin kun suunnittelen tapahtumia. Sitä miten tavoite ohjaa tapahtunan suunnittelua. Osallistujana mietin mikä on tapahtuman idea, se punainen loimilanka jonka ympärille tapahtuma on suunniteltu. Miten osallistujat on huomioitu ja isännät toimivat, syntyykö VIP-kokemus, joka jokaisen tapahtuman pitäisi olla. Olen pikkutarkka yksityiskohtia ja erilaisuutta hakeva osallistuja. En siedä tapahtumia jotka 'vaan järjestetään' ja joissa ei ole ajatusta, ideaa eivätkä ne synnytä tunteita. Olen myös inhimillisten tapahtumien puolestapuhuja.

Mitä odotat Evento Awards -kilpailulta?  

  • Kiitos, ilo ja kunnia olla mukana tuomaroinnissa viidennen kerran. Odotan paljon erilaisia, monipuolisia tapahtumia, jotka ovat antaneet osallistujallen VIP-kokemuksen. Odotan mukaan laajasti eri alojen tapahtumia, sekä toimistoja, jotka eivät ole uskaltautuneet mukaan aiemmin. Toivon, myös että tapahtumissa olisi luotu uusia konsepteja, käytetty uusia juontajia, tapahtumapaikkoja ja kenties mukana on myös muutama Suomi100 - tapahtuma. Ja toivon mukaan myös markkinointiviestintä- ja viestintätoimistot, jotka nekin tekevät mallikkaita tapahtumia.

Mihin asioihin toivoisit osallistujien kiinnittävän erityistä huomiota hakemusta laatiessaan?

  • Panosta laatuun ja jopa yksityiskohtien kertomiseen tapahtumasta. Itselleni ensiarvoista on tavoitteiden ja tulosten selkeä kerronta. Mielellään numeeriset mittarit ja tapahtuman luoma muutos. Haluan saada kuvan, mikä on tapahtuman idea ja miten se kantaa kutsusta jälkimarkkinointiin. Kytkös sosiaaliseen mediaan ja muihin markkinointitoimenpiteisiin sekä tapahtumaisäntien toiminta ja rooli onnistumisessa.